Skip navigation

A nyelvtanos bejegyzés idő hiányában elmaradt..

B.L., és egyéb tibeti kalligráfia iránt érdeklődők – ezzel a bejegyzéssel már 2 hete tartozom^^”. Ugyanis sikerült eljutnom kalligráfia-órára!:) Szerdánként tartja az ELTE tibeti lektora, körülbelül 50 perces óra. Nagyjából abból áll, hogy ő felír a táblára vagy a füzetünkbe egy-egy mantrát vagy hosszabb szöveget (ált. először Ucshennel/fejes írással, aztán Umével/kézírással), és azt kell lemásolnunk, aztán átnézi és kijavítja a hibákat. Azt nem tudom, hogy külsősök járhatnak-e, de tőlem mikor először mentem, megkérdezték, hogy fel van-e nekem véve az óra.

Egy hasznos könyv, amire egy belelkesült napon, hosszas keresés után sikerült rábukkannom (sajnos google books-on van, és a kérdéses részből pont hiányzik pár fontos oldal): Sacred Calligraphy of the East

Ebből például az is kiderül, hogyan kell(ene) tartanunk az ujjunkat írás közben:  hüvelykujjal és mutatóujjal kell a tollat fogni, a középső- és a gyűrűsujjunkat ‘ökölbe’ hajlítani, és a kisujjunkkat kinyújtva megtámasztani a kezünket. Kipróbáltam, és így tényleg könnyebb elvékonyodó vonalakat húzni.

A tanárnál pedig ezt a könyvet láttam:  Tibeti-magyar dharma szótár. Na ez szerintem nagyon szuper, azt hiszem el is megyek majd és megveszem.

Ezeken kívül nem találtam semmi használható anyagot a kézírásról, pedig nekem elég lett volna egy táblázat is, az összes betűvel meg variációval.. Aztán beugrott, hogy hiszen én letöltöttem egy csomó tibeti font-ot. És ezek között van két gyönyörű kézírásos-fajta is.  Szóval elég, ha egyszer begépelem a betűket Jegyzettömbben, aztán beszúrom Wordbe, és ott kedvemre állítgatom a betűtípust meg formázom.

pelda_screenshot

Már csak a kinyomtatás problémáját kell megoldani, de azt hiszem a print screen és egy képszerkesztő program ebben is segíteni fog:)

div73

 

ཐོས་འདོད་བུ་མོ་དེ་སྒྲོལ་མ་ཡོད། །

Reklámok

8 Comments

  1. Az óra minden héten van? Hány órakor?

    A Sacred Calligraphy of the East egy nagyon jó könyv. Néha van a Pendragon könyvesboltban, bár nem egy olcsó darab.

    Ajánlom ezt az oldalt, ha még nem ismered: http://sites.google.com/site/chrisfynn2/howtowritethetibetanscript

  2. Igen, minden szerdán déltől.
    Köszi, azt hiszem egyelőre meg fogok elégedni a google bookson fent levő oldalakkal. Mondjuk azt nem gondoltam, hogy itthon is lehet kapni:]
    Köszi, egyszer már jártam ezen az oldalon, de aztán valahogy elveszett a rengeteg kinyitott ablak között!:)

  3. A lektor meg mindig a Karmadordzse?

  4. Meg mindig nem tud magyarul?
    Neha hallottam, ahogy beszel, nagyon durva volt 🙂

    • そうですよ。話し方がいつも笑わせる:)

  5. 相変わらずだね 笑

  6. Ismered a taiwani buddhista missziot?
    Kulonbozo nyelveken adnak ki konyveket, amit aztan ingyen elkudenek. Vannak tibeti konyvek is, igaz, foleg vallasi temaju, de kaptam toluk egynyelvu tibeti szotart is.
    http://www.budaedu.org/en/book/II-04main.php3


Vélemény, hozzászólás?

